Update reiskostenvergoeding en thuiswerken: verlenging regels tot 1 juli 2021
Als je jouw medewerkers een vaste reiskostenvergoeding geeft en zij werken vanwege het coronavirus (bijna) helemaal thuis, hoef je de vaste reiskostenvergoeding voorlopig nog niet aan te passen. Door COVID-19 werken steeds meer mensen thuis. Dat zorgt ervoor dat mensen minder vaak op kantoor werken en dus minder op en neer reizen. Hoe zit het met de regels die gelden rondom de vaste reiskostenvergoeding?
Oude reiskostenvergoeding en regels tot 1 juli 2021
Tot in ieder geval 1 juli 2021 kun je de vaste reiskostenvergoeding nog onbelast vergoeden voor je medewerkers die al langer bij je in dienst zijn en die deze vergoeding al vóór 13 maart 2020 krijgen. Ook als je medewerkers deze reiskosten als gevolg van het thuiswerken niet volledig maken. Heb je medewerkers die op of na deze datum in dienst zijn gekomen? Dan mag je geen reiskosten vergoeden die de medewerker niet maakt.
Medewerkers in dienst na 12 maart 2020
Voor medewerkers die in dienst zijn gekomen na 12 maart 2020 gelden sinds 1 januari 2021 nieuwe regels. Per deze datum mag je deze medewerkers geen reiskostenvergoeding geven voor dagen dat zij thuiswerken. Dit geldt zowel voor de reiskostenvergoeding met eigen vervoer als de reiskostenvergoeding met het openbaar vervoer.